10-kampen fra Kræftens Bekæmpelse skal være med til at give dig en ny sund livsstil.

Livsstil

10-kampen fra er skudt i gang

Tirsdag 5. marts 2019 kl: 18:53 af: Hverdagsnyt.dk

Den 4. marts startede 10-Kampen fra Kræftens Bekæmpelse. Det er en 10-ugers mailudfordring for en sundere livsstil, som kan hjælpe med at forebygge kræft.
Det er andet år det kører og 75.000 danskere deltog i 2018.

Mange har siden taget de gode vaner til sig. En undersøgelse blandt et udsnit af sidste års deltagere viser bl.a., at knap hver tiende deltager fra Region Sjælland tager trappen mere i arbejdstiden.
For Simone Frøslev var 10-kampen ikke blot en kampagne, men en livsstilsændring.

4 ud af 10 kræfttilfælde kan forebygges ved at lave små, men gode livsstilsændringer i hverdagen. Ved at spise mere fuldkorn, frugt og grøntsager, undgå forarbejdet kød, undgå sol og solarium, begrænse sit alkoholindtag og sørge for at motionere en halv time hver dag, kan man nedsætte sin risiko for kræft.

Herudover er rygning fortsat en væsentlig risikofaktor, som er skyld i flest kræfttilfælde. Det er ikke nemt at ændre vores vaner i en travl hverdag – og derfor lancerede Kræftens Bekæmpelse sidste år 10-kampen:
En 10 ugers mailudfordring, der skal give inspiration og hjælp til at få de gode, sunde vaner som en fast del af hverdagen.
75.000 danskere deltog, og én af dem er 26-årige Simone Frøslev, der til dagligt arbejder som bioanalytiker
på Bispebjerg Hospital. Simone er blevet bevidst omkring at bevæge sig mere i arbejdstiden, bl.a. med aktive pauser:

Også bare ved at cykle når man skal et ærinde hjælper dig til at holde dig fysisk aktiv.
Også bare ved at cykle når man skal et ærinde hjælper dig til at holde dig fysisk aktiv.

- Jeg har fået en livstilsændring med 10-kampen. De aktive pauser i arbejdstiden har gjort, at jeg ikke længere har ondt i ryggen, jeg har ikke hovedpine længere, og min koncentration i løbet af dagen kan langt bedre holdes.
I mit arbejde som bioanalytiker møder jeg mange kræftpatienter og pårørende. Mit arbejde får mig
dagligt til at tænke over, hvordan min familie og jeg kan nedsætte risikoen for at udvikle kræft.

Simone er langt fra den eneste deltager fra Region Sjælland, der har taget de gode vaner fra 10-kampen med sig. Knap hver tiende dansker fra Region Sjælland, som deltog i sidste års 10-kampen udfordring, bevæger sig mere i arbejdstiden ved at tage trappen. På Simones arbejdsplads er hendes kollegaer blevet inspireret, og hun har startet en aktiv og sund trend på sin arbejdsplads:

- Mine kollegaer så hvilken stor forskel det gjorde for mig få de aktive pauser i arbejdsdagen. Jeg lavede en masse øvelser såsom ”planken”, der blev en trend på arbejdet. Og jeg bliver jo bare glad for, at jeg kan motivere mine kollegaer til at gøre noget godt for dem selv. De har set min udvikling fra sidste år til nu, og derfor er vi flere, der deltager sammen i år.

Er skudt i gang
Den 4. marts starter Kræftens Bekæmpelses 10-kampen igen med henblik på at hjælpe endnu flere danskere til en sundere livsstil. Og Simone Frøslev fra Virum skal helt sikkert være med igen:

- Det er så nemt, og det er så få ændringer, at det er fjollet at lade være. Alle kan være med. Man kan jo vælge en ting, man vil ændre - man behøver ikke at gå lige meget op i hver udfordring. Man kan vælge sit fokus for året, ligesom jeg gjorde.

Undersøgelsen, som er lavet blandt et udsnit af deltagerne fra sidste år, viser, at der er tydelige adfærdsændringer. 59 pct. fortæller, at de spiser mindre forarbejdet kød og 32 pct. spiser mere frugt og grønt. Og det er rigtig positivt, specielt set i lyset af, at forrige års Gallupundersøgelse viste, at flere end hver tredje dansker ikke vidste, hvilken betydning kosten har for at forebygge kræft.

- Vi ved, at 4 ud af 10 kræfttilfælde kan forebygges, og derfor er vi meget tilfredse med, at vores 10-kampen har formået at starte en bevægelse hos mere end 75.000 danskere, som stadig kan mærkes den dag i dag, påpeger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef fra Kræftens Bekæmpelse.

Mette Lolk Hanak skød den nye mailudfordring i gang den 4. marts sammen med dette års kampagneværter: TV-vært Lene Beier og TV-personlighed Micki Cheng.
Hun er stolt af de 75.000 danskere, der deltog sidste år, og håber, at endnu flere vil være med i år.

Fakta om 10-kampen
10-kampen er en 10 ugers udfordring, der har til formål at få deltagerne til at leve et sundere – og længere – liv. Hver uge modtager deltagerne en ny e-mail med en udfordring samt gode råd, inspiration og vejledning fra Team 10-kampen.

Holdet består af tv-vært Lene Beier og tv-personlighed Micki Cheng samt forskere, forebyggelseschefen og
køkkenchefen fra Kræftens Bekæmpelse. Initiativet har til formål at vise en nem vej til nye og sundere vaner samt give viden om, hvor lidt der skal til for at nedsætte risikoen for kræft. Det er gratis at deltage i 10-kampen.
Alle deltagerne i 10-kampen deltager automatisk i en konkurrence om et rejsegavekort til Club La Santa på 30.000 kr., ugepræmier på en lækker indkøbsvogn med lækre varer fra ALDI til en værdi af 750 kr. samt fællespræmien til alle: en mindre risiko for at udvikle kræft.
Læs mere om initiativet på www.cancer.dk/10-kampen

Sidste års 10-kampen
Det er andet år i træk, at Kræftens Bekæmpelse kører kampagnen 10-kampen. Sidste år tilmeldte 75.000 danskere fra hele landet sig. Flere har taget de gode vaner med sig fra 10-kampen, hvilket resultaterne fra sidste års kampagne tydeligt viser:

• 59 pct. spiser mindre forarbejdet kød efter at have medvirket i 10-kampen
• 48 pct. af deltagerne går mere i fritiden efter at have deltaget i kampagnen
• Halvdelen har opfordret én eller flere, de kender, til at stoppe med at ryge efter deres medvirken

Kræftens Bekæmpelse kan konkludere, at indsatsen virker.
Kilde: Undersøgelsen er foretaget af Kræftens Bekæmpelse i 2019 blandt 945 respondenter, der alle deltog i 10-kampen