Borgerrådgiveren i Køge Kommune har fået 38 henvendelser den første måned.
Køge Kommune
Borgerrådgiverens første måned
Lørdag 8. marts 2025 kl: 12:52 af: Rolf Larsen
Den 3. februar blev telefon taget første gang hos Køge Kommunes nye Borgerrådgiver Julie Hansen. En ny funktion skal lige finde sine ben, men 38 gange – inklusiv denne aktindsigt – har borgerrådgiveren fået henvendelser i den første måned.
Funktionen som Borgerrådgiver i Køge Kommune har har været længe undervejs. Borgerrådgiveren skal være en slags bindeled mellem borgeren og kommunen hvis en borger ønsker at klage over en afgørelse, forholdet mellem borger og sagsbehandlingen er gået skævt eller at borgeren skal forstå en afgørelse fra kommunen.
I februar var der fem sager som endnu ikke er afsluttet. Fælles for dem er alle er at det er klagesager som spænder vidt:
- Utilfredshed med boligselskab pga. ombygning - Manglende skoletilbud og støtte til barn - Passiv sagsbehandling i FCK (Familiecenter Køge) - Utilfreds med journalføring i familiecenteret (FCK) - Klage over sager i jobcenter over 16-årig periode
I alt har der været 16 klagesager.
Der har dog også været henvendelser som er hurtigt klaret:
- Vejledning om aktindsigter - Navneændring (mere står der ikke, red.) - Leder efter job i Køge Kommune - Udenbys borger søger efter hjælp
Julie Hansen har været væk i den forløbne uge, men Hverdagsnyt følger op, og beder om hendes reaktion på den første måned som Borgerrådgiver.
FAKTA Du kan læse mere om hvilke opgaver der er defineret til Borgerrådgiveren i Køge Kommune her.