Igen i aften er der Sankthansbål på Køge Marina betalt af Køge Kommune. Det er en fast tradition, at Køge Kommunes bål er henlagt til Køge Marina, som ifølge Køge Kommune selv, har Køges fedeste udsigt. Er det ikke tid at ændre dette, så bålet fremover bliver anlagt i Køge Kommunes øvrige bysamfund?
Der er nu ikke meget kernevelfærd over et sankthansbål, og sidste gang Hverdagsnyt fik oplyst hvad prisen var for kommunen at arrangere bålet var det kr. 42.366. Det var tilbage i 20215. Mon ikke det mindst er fordoblet i pris nu?
Selvom det ikke er svært at skrive Køge Kommune, har Hverdagsnyt gentagne gange lært at hver gang Køge Kommune selv skriver Køge er det ikke byen Køge som kommunen mener, så er det hele kommunen. Det er altså officielt den ”fedeste” udsigt i hele Køge Kommune, som er på Køge Marina! Udtalt af Køge Kommune selv.
Køge Kommune mener Køges fedeste udsigt er på Køge Marina.
Alt er subjektivt, men der er altså mange andre udsigter der er ”fede” i Køge Kommune. Især vest på. Noget tyder på kommunikationsafdelingen i Køge Kommune sjældent kommer så langt rundt.
Som Køgegenser, og det er altså beboere i Køge by der omtales her, er det dejlig nemt. Man kan blot tage til Køge Marina, se bålet, lade sig underholde, og når det er slut, er det også Køge Kommune som står for oprydningen. Behageligt og bekvemt, og alle kommunens borgere betaler.
Andre bysamfund i kommunen som Herfølge, Gørslev og Borup er den slags henlagt til civilsamfundet. Der skal ansøges om tilladelse til at anlægge bålet, som i øvrigt skal anlægges, og derefter er der oprydning. Den slags koster en masse kræfter fra ildsjæle og foreninger.
Siden Skovbo og Køge Kommuner fusionerede i 2007 – for det var en fusion – har traditionen blot fortsat, uden nogen for alvor har stillet spørgsmål til det rigtige i det.
Tid til ændring Er det ikke tid, især når det heller ikke længere er et byråd, men en kommunalbestyrelse, at lade det kommunalt betalte bål gå på skift mellem kommunens bysamfund?
Det vil være yderligere en måde at samle kommunen på.
Hvis køgegenserne stadig gerne vil have deres eget bål på stranden, er civilsamfundet i Køge by rigeligt stærkt til at de nok skal få lavet et. Altså i lighed med andre lokalsamfund i kommunen, søger tilladelse, organiserer bålet og sørge for højttalere og underholdning, og ikke mindst rydder op igen
Hvis det altså overhovedet er en kommunal opgave at afholde et sankthansbål.