Borgerrådgiveren i Køge Kommune har fået 38 henvendelser den første måned.

Køge Kommune

Borgerrådgiverens første måned

Lørdag 8. marts 2025 kl: 12:52 af: Rolf Larsen
Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

Den 3. februar blev telefon taget første gang hos Køge Kommunes nye Borgerrådgiver Julie Hansen.
En ny funktion skal lige finde sine ben, men 38 gange – inklusiv denne aktindsigt – har borgerrådgiveren fået henvendelser i den første måned.

Funktionen som Borgerrådgiver i Køge Kommune har har været længe undervejs. Borgerrådgiveren skal være en slags bindeled mellem borgeren og kommunen hvis en borger ønsker at klage over en afgørelse, forholdet mellem borger og sagsbehandlingen er gået skævt eller at borgeren skal forstå en afgørelse fra kommunen.

I februar var der fem sager som endnu ikke er afsluttet. Fælles for dem er alle er at det er klagesager som spænder vidt:

- Utilfredshed med boligselskab pga. ombygning
- Manglende skoletilbud og støtte til barn
- Passiv sagsbehandling i FCK (Familiecenter Køge)
- Utilfreds med journalføring i familiecenteret (FCK)
- Klage over sager i jobcenter over 16-årig periode

I alt har der været 16 klagesager.

Der har dog også været henvendelser som er hurtigt klaret:

- Vejledning om aktindsigter
- Navneændring (mere står der ikke, red.)
- Leder efter job i Køge Kommune
- Udenbys borger søger efter hjælp

Julie Hansen har været væk i den forløbne uge, men Hverdagsnyt følger op, og beder om hendes reaktion på den første måned som Borgerrådgiver.

FAKTA
Du kan læse mere om hvilke opgaver der er defineret til Borgerrådgiveren i Køge Kommune her.



Billeder fra Nyheder
Spejderne melder sig klar

Dannebrog i Borup inden kampen
Børnedyrskue i Borup 2018
LAN Party i Borup

Se flere billedserier i galleriet her!